کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰


 

مولف: حسام الدین مطهری
 
ناشر کتاب : آرما
 
زبان کتاب: فارسی
 
سال نشر:1392
 
شمارگان: 1000
 
تعداد صفحات: 559
 
 
وزن(گرم): 750
 
این اثر داستان خانواده ای را در دهه 1350 دنبال می کند که وارد فعالیت های سیاسی می شوند. این اتفاق روند زندگی آن ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. فعالیت های سیاسی این خانواده به سازمان مجاهدین خلق گره می خورد و حوادث تا سال 1360 ادامه می یابد.
مخاطب در این کتاب با محوریت و فعالیت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سال های قبل و بعد از انقلاب آشنا می شود. داستان دو شخصیت اصلی دارد، اما ماجراهای رمان زندگی خانواده ای چهار نفری را دنبال می کند.
کُلت 45 اسلحه مورد استفاده نیرو های ساواک و مجاهدین خلق (منافقین) و نمادی از قدرت است که روزی در دست تمامی این افراد جای داشت.


«صالح» پسر خانواده فیروزی است و «مینو» دختر این خانواده. پدر و مادر مینو توسط ساواک دستگیر می‌شوند و این دو هر کدام در خانواده‌ای رشد پیدا می‌کنند. صالح در خانواده‌ای انقلابی و متدین رشد می‌کند و در سال‌های جوانی‌اش، وارد کمیته انقلاب اسلامی می‌شود. او در دهه شصت علاوه بر آن که نگران وضعیت انقلاب اسلامی و اقدامات تروریستی منافقین است، نسبت به حضور در جبهه‌ها هم بی‌توجه نیست. «مینو»، دختر خانواده فیروزی که در زمان دستگیری پدر و مادرش به همسایه سپرده می‌شود نیز به دلیل تربیت شدن در خانواده‌ای با تفکرات چپی، وارد سازمان مجاهدین خلق می‌شود. در نهایت «کلت 45» داستان مواجهه «صالح» و «مینو» با یکدیگر است. داستان مواجهه‌ی دو جبهه‌ی فکری که یکی برای استقرار عدالت می‌کوشد و دیگری برای دستیابی به قدرت از هیچ کشت و کشتاری فروگذار نیست. «کلت 45» داستان خانواده‌ای است که هر کدام از آن‌ها در ایام انقلاب اسلامی نقشی ایفا می‌کنند. هر عضو این خانواده در ایام انقلاب و در جریان فراز و فرودهای آن روزگار، وارد گروه‌های فعال سیاسی خاصی می‌شود و نویسنده‌ کتاب سعی کرده است با توجه به رفتارهای دو جریان اصلی داستان یعنی کمیته انقلاب اسلامی و مجاهدین خلق به واکاوی روحیات این دو گروه بپردازد و از رهگذار این داستان، خدمات کمیته انقلاب اسلامی و خیانت‌های مجاهدین خلق (منافقین) را برای مخاطبش روشن نماید.

خیلی‌ها معتقدند مهمترین و جامع‌ترین رمان و اثر داستانی مربوط به واقعه ملی شدن صنعت نفت، «همسایه‌ها‌« احمد محمود است. کتابی که نویسنده‌اش کوشیده تا جزئیات و زوایای بسیاری از این واقعه بزرگ را در قالب یک داستان بلند به مخاطبانش منتقل کند. به نظر می‌رسد «کلت 45» را هم می‌توان یکی از مهمترین کتاب‌های داستانی در خصوص وضعیت منافقین در سال‌های پیش از انقلاب و پس از وقوع انقلاب اسلامی دانست، چرا که بازار نشر در سال‌های پس از انقلاب آنگونه که شایسته است به مقوله حضور منافقین در جریان انقلاب اسلامی در قالب ژانر رمان نپرداخته و اگر هم اثری منتشر شده، اثری قابل دفاع نبوده یا مخاطب نداشته است. هرچند هر دوی این کتاب‌ها -چه «همسایه‌ها» و چه «کلت 45»- در بخش‌هایی به مطول‌ نویسی روی آورده و در برخی از فصل‌ها، توضیحاتی اضافه به مخاطب خود داده است.

اما در کنار مطول بودن رمان، باید تاکید کرد این کتاب با همه‌ی بلندی و طولانی بودنش، کتابی خوش‌خوان است. نویسنده از بازی‌های فرمی رایج در رمان‌نویسی به دور بوده و داستان شسته‌- رفته‌ای را روایت می‌کند. خصیت‌پردازی‌ها درست انجام شده و مخاطب در مطالعه داستان دچار سردرگمی نمی‌شود. نکته قابل توجه آن است که این کتاب، اولین رمان نویسنده‌ی آن است. حسام‌الدین مطهری، نویسنده «کلت 45» متولد سال 1366 است و برای تالیف کتابی با این مضمون، بسیار جوان به نظر می‌رسد. اما با این حال، این نویسنده جوان به خوبی توانسته است از پس توصیف وقایع مستند آن دوران برآید. هرچند، آنچنان که شایسته است نوستالژی دوران دفاع‌مقدس را به مخاطب خود منتقل نکرده است اما با این حال، توصیفات او از موقعیت‌ها، حوادث و... توصیفاتی دقیق و مبتنی بر واقعیت است.


  • ۹۵/۰۴/۲۱
  • محسن خسروی

معرفی کتاب

کتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی