کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰

نام کتاب: شاه بی شین               


نویسنده: محمد کاظم مزینانی


ناشر: انتشارات سوره مهر


موضوع: رمان، زندگی محمدرضا پهلوی


چاپ اول:1389



کتاب شاه بی شین روایتی است از آخرین پادشاه ایران، نگاهی شاهانه به گذشته از روی تخت بیمارستان، بازتاب دوران پهلوی در آئینه داستان. شاه بی شین  که می‌شود آه، چون داستان از نگاه محمدرضا پهلوی روایت می‌شود. پادشاهی که در اوج قدرت بوده حالا بر روی تخت بیمارستان  با انواع سرطان‌ها و توهین و تحقیر وقتی به گذشته برمی گردد با تاسف و سوگ خاصی به آن می‌نگرد و تکه کلامی دارد که می‌گوید :” آه،‌ای پدر تاج دار!” که ترجیعی است که در طول داستان دائماً تکرار می‌شود. درگیری‌های درونی شاهی که تبدیل به آه می‌شود.


محمدکاظم مزینانی نویسنده این کتاب درباره رمان «شاه بی شین»گفت: این اثر که پیش از این عنوان «سه گانه شاهانه» را در اختیار داشت، در مدت ۲ سال و با استفاده از تمام منابع مکتوب، اسناد، عکس‌ها، مقالات و بریده جراید نوشته شده است.وی ادامه داد: برای نگاه دقیق به زندگی محمدرضا پهلوی، دست‌نویس‌ها، نوع خط، تصاویر، مصاحبه‌ها با خبرنگاران خارجی و حتی تغییر حالات چهره و لحن وی مورد توجه قرار گرفتند. محمدکاظم مزینانی درباره چرایی نگارش این اثر خاطر نشان کرد: هنگام سقوط سلطنت پهلوی، ۱۴ ساله بودم. تمام آثار مکتوب درباره خاندان پهلوی را مطالعه و یادداشت‌برداری کردم تا علل این سقوط، دستمایه نگارش رمان “شاه بی شین” شوند. وی با اشاره به ماجراهای این رمان گفت: قصه از بیماری شاه آغاز شده و سپس با نگاهی به گذشته، از کودکی تا لحظه مرگ محمدرضا از زبان وی روایت می‌شود. همچنین نوع نگاه شاه به زن، جامعه، دنیا، اطرافیان و حتی روابطش با اشیا و حیوانات در این رمان تصویر شده اند. این داستان نویس درباره عنوان «شاه بی شین» اظهار داشت: شاه بی شین، «آه» می‌شود و به تمام حسرت‌های شاه نسبت به زندگی‌، همسر، گذر زمان و بلندپروازی‌هایش و شکست و ناکامی‌هایش اشاره دارد. رمان «شاه بی شین» سال ۱۳۸۶، در نخستین جشنواره داستان انقلاب، جزو آثار برگزیده معرفی شده است.




محمد کاظم مزینانی

رضا امیرخانی نویسنده نام آشنای کشورمان نیز در ستایش این کتاب و توصیه دوستداران کتاب به خواندن آن اظهار داشت: این رمان توانسته حقارت یک انسان مقام‌گرا را در روند از دست دادن مقام به تصویر کشد. شاه بی شین روایتگر لحظاتی از تاریخ ماست که به دلیل بی توجهی فرهنگی یگانه است، حال آنکه از این دست کتب دهها عنوان باید نگاشته می شد. در فضای امروزی شاه بی شین از آن جهت که بی نظیر است و یگانه، به شدت خواندنی است. این کتاب روایت‌گر لحظات آخر زندگی مردی است که در نظر همگان از همه مواهب زندگی مادی برخوردار بود اما وقتی با حضرت قابض الارواح تنها می شود درمی‌یابیم که این مواهب چندان چیز دندان گیری هم نبوده است.

  • ۹۴/۱۰/۱۵
  • محسن خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی