کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰



وداع با اسلحه نوشته ارنست همینگوی

وداع با اسلحه عنوان رمان دیگری از ارنست همینگوی نویسنده نامدار آمریکایی است که در سال ۱۹۲۹منتشر شده است .همینگوی  متولد سال ۱۸۹۹  و برنده جایزه نوبل ادبیات و پسر بزرگ پزشکى به نام «کلارنس همینگوى» و مادرى به نام «گریس هال» است . در سال ۱۹۱۷ و پس از فارغ التحصیلى از دبیرستان ارنست همینگوى به عنوان خبرنگار روزنامه «کانزاس سیتى استار» ؛ روزنامه ای که در آن دوران یکی از روزنامه‌های مطرح آمریکایی بود؛  مشغول به کار شد. ارنست به خاطر ضعف بینایی از خدمت نظام معاف شد ولی با این حال به عنوان راننده آمبولانس راهى جبهه‌هاى جنگ جهانى اول شد. در سال ۱۹۱۸ همینگوى در حالیکه  ۱۹ سال داشت  در جبهه جنگ اتریش، ایتالیا زخمى شده در یکی ازبیمارستان‌های میلان بسترى شد او در همین بیمارستان بود که عاشق پرستار خود، «اگنس ون کروسکى» شد و به او پیشنهاد ازدواج داد.


بعد از جنگ جهانی اول؛ جوانانی که با شورو شوق به جبهه رفته بودند از آنچه که در آن دوران از عبارات و کلمات پر طمطراق و مقدس برایشان گفته بودند سرخورده می‌شوندو به دنبال آن؛ حالتی از آشوب و وازدگی  آنان را فرا می‌گیرد. ارنست بهتر از همه این حالت را دریافته و آن را در قالب رمانی زیبا بیان می‌دارد. این رمان که موضوعی رمانتیک دارد بر خلاف انتظار و در تناقضی گیرا به طرزی غیر رمانتیک پیش می‌رود به نحوی که سخت گیرترین و منتقد ترین خواننده‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده و آنان را به تعریف و تمجید از آن وا می‌دارد انتخاب این رمان در لیست‌هایی مانند:

  • صد کتاب برتر تاریخ به انتخاب گاردین
  • صد رمان برتر به انتخاب کتابخانه مدرن
  • صد رمان برتر تاریخ به انتخاب دانیل برت

بیانگر برتری این اثر در تاریخ ادبیات جهان است.

از آنجا که ارنست همینگوی در برهه ی جنگ جهانی اول در ارتش ایتالیا می‌جنگید رمان وداع با اسلحه را بر پایه همین تجارب واقعی خودش نوشته و شخصیت‌های این رمان نیز از برخی شخصیت‌های زندگی واقعی ارنست الهام می‌گیرد. در واقع کاترین بارکلی در وداع با اسلحه از شخصیت اگنس ون کوروسکی پرستار بیمارستان صلیب سرخ آمریکا در میلان ایتالیا الهام گرفته و شخصیت هلن فرگوسن الهام گرفته از کیتی کانال خبرنگار مد اهل پاریس و کشیش این رمان نیز الهام گرفته از شخصیت کشیشی بنام “دن جوزپه بیانکی” می باشد .

نجف دریابندری این رمان را در جوانی و ۲۳ سالگی به فارسی ترجمه کرده است. دریا بندری در چاپ‌های بعدی که از این اثر منتشر شد تغییراتی داد خود دریابندری در زمان خواندن این کتاب پی به بیان خاص نویسنده می‌برد و در ترجمه‌اش نیز سعی می‌کند به زبانی مشابه به نوع  بیان نویسنده در فارسی دست پیدا کند. این کتاب ابتدا توسط انتشارات صفی علیشاه و سپس توسط نشر نیلوفر به چاپ رسیده است.

اولین فیلم سینمایی بر اساس رمان وداع با اسلحه به کارگردانی فرانک بورزیگی و بازیگری کوپر و هلن هیز و آدولف منژودر سال ۱۹۳۲ ساخته شد . این فیلم توانست برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری و بهترین صدا گذاری و نامزد اسکاربهترین فیلم و نامزد اسکار بهترین کارگردانی هنری در آن دوران گردد.

در سال ۱۹۵۷ رمان وداع با اسلحه به کارگردانی چارلز ویدور و جان هیوستن و با هنرنمایی  بازیگرانی چون  جنیفر جونز،راک هادسن و ویتوریو دسیکا بر روی صحنه می آید و ویتوریو دسیکا (کارگردان شهیر ایتالیایی) برای بازی در این فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر می‌شود.

  • ۹۶/۱۲/۲۶
  • محسن خسروی

معرفی کتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی