کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰



ماه خدا ، نوشته محمد محمدی ری شهری ، انتشارات دارالحدیث ، دو جلدی

این کتاب، گزارشی است جامع و منظّم درباره ویژگی ها، فضایل و آداب ماه مبارک رمضان و روزه داری آن، که بر اساس آموزه های قرآن و احادیثِ پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) تهیه و تدوین شده است.

کتاب، از پنج بخش و فصل های متعدّد تشکیل شده است:

بخش نخست، به ارائه احادیثی پرداخته است که عظمت، ویژگی ها و برکات ماه رمضان و نیز چگونگی بهره برداری از برکات این ماه را بازگو می کند.

بخش دوم، با عنوان «آمادگی برای میهمانی خدا»، مجموعه احادیثی درباره شناخت این ضیافت و اسباب و دعاهای آمادگی برای ورود به این ماه پر برکت، بیان مراتب روزه داری و چگونگی تقویت آثار روزه با اصلاح غذا است.

بخش سوم، مجموعه احادیثی درباره آداب، ادعیه و نوافل مربوط به ماه خدا، آداب مخصوص شب های ماه رمضان، آداب مخصوص روزهای ماه رمضان و اعمال مخصوص دهه آخر است.

بخش چهارم، احادیثی را در بر گرفته که به توصیف ویژگی ها، فضایل و آداب شب قدر می پردازد.

بخش پنجم، جمع آوری احادیث مربوط به آداب بیرون آمدن از ضیافت الهی و ماه رمضان است و نویسنده در این بخش با بهره گیری از احادیث، به بیان آداب وداع با ماه رمضان و نیز آداب شب و روز عید فطر پرداخته است.


پیش گفتار کتاب

ستایش ، از آنِ پروردگار جهانیان است . و سلام و درود بر بنده برگزیده اش محمّد ، و دودمان پاک و اصحاب نیک و خجسته او باد!

 از نگاه اسلام ، فلسفه خلقت انسان و هدفِ در نظر گرفته شده براى او ، رسیدن به کمال مطلق است . از این رو ، آنچه در منابع و متون اسلامى به عنوان رمز و راز بعثت پیامبران الهى آمده است (همچون : عدالت ، علم و آزادى) ، مقدّمه تربیت انسان و رسیدن او به مرتبه «انسان کامل» است .

 بر پایه این شناخت ، براى آنان که اسلام را باور دارند و به این آیینْ دل بسته اند ، سزاوار است که از هر فرصتى براى رسیدن به این هدف والا ، بهره بگیرند . در این میان ، ماه رمضان براى خداجویان سالک ، فرصتى است بى همتا ، که اگر به خوبى مورد استفاده قرار بگیرد ، به تعبیر قرآن کریم که مى فرماید :

  «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» ؛ [۱]

 شب قدر ، بهتر از هزار ماه است .

 مى توان یک شبه ، راه هزار ماهه را پیمود .

 خداوند سبحان ، در این ماه بافضیلت ، میهمانى ویژه اى را براى تربیت روح ترتیب داده است ، به گونه اى که مى تواند در حیات معنوى انسان تحوّلى پدید آورد که او را به سعادت ابدى برساند و کامیابى همیشگى را برایش تضمین کند .

 نکته مهم در این مسیر ، آن است که انسانى که تصمیم دارد به دنیاى این ضیافت گسترده وارد شود ، بداند : به کجا مى رود؟ معناى میهمانى الهى چیست و چگونه باید وارد آن شود؟ چه باید انجام دهد و چگونه مسئولیّت خویش را ادا کند؟ و چگونه از آن بیرون آید؟

 شناخت همه اینها ضرورى است تا انسان از این میهمانى ، به نحو شایسته بهره مند گردد .

 این کتاب ، گامى در این مسیر است و به پرسش هاى یادشده ، با بهره گیرى از قرآن کریم و متون حدیثى ، پاسخ هاى کافى مى دهد .

روش کتاب

روش ما در بررسى و کاوش و مستندسازى مباحث در این مجموعه ، متّکى به عناصر زیر است :

 ۱ . از دیدگاه ما ، احادیثى که از خاندان پیامبر صلى الله علیه و آله روایت شده اند ، در واقع ، حدیث پیامبر خدایند ، همان گونه که امام رضا علیه السلام فرمود : «ما از طرف خدا و پیامبر او سخن مى گوییم» [۲] و نیز امام صادق علیه السلامفرمود : «سخن من ، سخن پدرم است و سخن پدرم ، سخن جدّم است و سخن جدّم ، سخن حسین است و سخن حسین، سخن حسن است و سخن حسن ، سخن امیر مؤمنان و سخن امیر مؤمنان ، سخن پیامبر خداست و سخن پیامبر خدا ، سخن خداوند متعال است» . [۳]

 کلمه «سنّت» که در عنوان این کتاب آمده است ، براى بیان همین نکته و مفهوم است که در کتاب ، از همه احادیثِ روایت شده از پیامبر صلى الله علیه و آله و خاندان او ، یکسان بهره گرفته شده است .

 ۲ . کوشیده ایم در حدّ توان ، همه روایات مربوط به هر موضوع را از منابع گوناگونِ شیعه و اهل سنّت ، به طور مستقیم ، استخراج و گردآورى کنیم و با بهره گیرى از نرم افزارهاى رایانه اى ، آنها را روى برگه هاى مخصوص تنظیم نماییم تا زمینه گزینش کامل ترین ، موثّق ترین و کهن ترینِ آنها فراهم آید . در مورد استفاده از دعاها نیز جز در مواردى اندک ، تنها از ادعیه اى که مستند به معصومان است ، بهره گرفته ایم .

 ۳ . سعى کرده ایم تا از آوردن روایات تکرارى پرهیز نماییم ، جز در این موارد :

 الف) آن جا که نکته مهمّى در تفاوت واژه ها و اصطلاحات ، نهفته بوده است .

 ب) در مواردى که متن حدیث ، در متون شیعه و اهل سنّت ، تفاوت داشته است .

 ج) آن جا که متن روایت ، بیش از یک سطر نبوده و مربوط به دو باب بوده است .

 ۴ . در مواردى که متن هاى رسیده از پیامبر خدا و امامان علیهم السلام ، متعدّد بوده اند ، حدیث پیامبر صلى الله علیه و آله در متن ، و نشانى روایات ائمّه دیگر با ذکر عنوان و مأخذ ، در پانوشت مى آید ، مگر آن که روایت آنان ، نکته تازه اى داشته باشد که آن نیز در متن آورده مى شود .

 ۵ . در هر موضوع ، پس از ذکر آیات مربوط به آن ، روایات معصومان به ترتیب زمانى (از پیامبر خدا تا امام مهدى علیه السلام) آورده مى شوند ، مگر آن که روایتى در تفسیر آیاتِ مذکور باشد (که در این صورت ، پیش از روایات دیگر مى آید) ، یا آن که تناسب موضوعى روایات ، ترتیب دیگرى را ایجاب کند .

 ۶ . در آغاز هر روایت ، تنها نام پیامبر صلى الله علیه و آله یا امامى را آورده ایم که حدیث از او نقل شده است ، مگر آن که راوى ، فعل آنان را نقل کرده ، یا سؤال و جوابى در میان بوده و یا راوى ، سخنى را در متن حدیث آورده باشد که کلام پیامبر صلى الله علیه و آله یا آن امام نیست .

 ۷ . به خاطر تعدّد نام ها و لقب هاى پیامبر صلى الله علیه و آله و امامان علیهم السلام ، نام واحدى را برگزیده ایم که به صورت ثابت در اوّل روایت مى آید و بر شخص مورد نظر ، دلالت مى کند .

 ۸ . در پانوشت ها ، منابع احادیث ، به ترتیب معتبرترینِ آنها تنظیم شده است ؛ لیکن گاه به دلیلى که بر محقّقان پوشیده نیست (از جمله : پرهیز از تکرار ، اختلاف منابع یا راوى و یا شخصى که از او روایت شده) ، این ترتیب را پس از نخستین منبع ، مراعات نکرده ایم .

 ۹ . هر گاه دسترسى به منابع اوّلیه ممکن باشد ، حدیث مستقیما از آنها نقل مى شود . آن گاه نشانىِ بحار الأنوار (در احادیث شیعه) و کنز العمّال (در احادیث اهل سنّت) به عنوان دو منبع اساسى و جامع حدیث شیعه و اهل سنّت ، افزوده مى شود .

 ۱۰ . پس از ذکر منابع ، گاه با نشانه «ر.ک» ، به منابع دیگر ارجاع داده مى شود؛ چرا که متن ارجاعى ، با متن نقل شده تفاوت بسیار دارد؛ ولى در عین حال ، با متن اصلى و موضوع بحث ، مرتبط است .

 ۱۱ . ارجاع به ابواب دیگر این کتاب ، به خاطر تناسب و اشتراک محتوایى میان احادیث آنهاست .

 ۱۲ . هدف از «درآمد»هایى که براى فصل هاى کتاب ، نوشته شده یا توضیحات و استنتاج هایى که در پى احادیث آمده است ، ارائه چشم انداز کلّى روایات آن بخش یا آن فصل است . گاه هم به توضیح و تبیین برخى از مفاهیم دشوار و پیچیده احادیث ، پرداخته شده است .

 ۱۳ . مهم ترین نکته در این شیوه ، کوشش در حدّ توان براى تأیید اطمینان آور صدور احادیث هر باب از معصوم است که به کمک قرائن عقلى و نقلى براى اثبات محتواى احادیث ، صورت پذیرفته است .

 در پایان ، بر خود لازم مى دانم مراتب سپاس و قدردانى خود را از همه سروران فاضل و محقّقان عزیز و بزرگوار در مرکز تحقیقاتِ دارالحدیث که در پدید آوردن و عرضه این اثر نفیس ، کوشش هایى ستودنى داشته اند ، ابراز دارم ، بویژه از فاضل گران قدر جناب آقاى رسول اُفقى که بار سنگین این کار را بر دوش داشتند و برادر فاضل آقاى مرتضى خوش نصیب که در آماده سازى بخشى از آن ، سهیم بوده اند .

 همچنین از فاضل گران مایه جناب آقاى جواد محدّثى که با ترجمه دقیق ، روان و زیباى این کتاب ، زمینه بهره مندى پارسى زبانان را فراهم ساختند ، صمیمانه سپاس گزارم . از خداى سبحان براى همه این عزیزان در راه برافراشتن رایت فرهنگ اسلامى و همکارى در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و سخنان نورانى آنان ، توفیق بیشتر خواستارم .

 ربّنا! تقبّل منّا ؛ إنّک أنت العزیز الحکیم .

 محمّد محمّدى رى شهرى

  • ۹۷/۰۳/۱۳
  • محسن خسروی

معرفی کتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی