کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰


محمد اله‌یاری، دبیر جشنواره کتابخوانی چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و روند برگزاری این جشنواره پرداخت.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست خبری با موضوع چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، صبح امروز (27 تیر ماه) با حضور سید‌جواد جعفری، دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)؛ محمد اله‌یاری، دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی؛ حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی، مسئول شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، رضا قمر زاده، دبیر کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوی و اسماعیل جانعلی پور، مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.


برگزاری جشن‌های دهه کرامت در بیش از 77 کشور
در آغاز این نشست دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) اظهار داشت: خداوند تبارک و تعالی نعمت بزرگی را به مردم سرزمین ایران اسلامی ارزانی داشته که آن وجود بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) است؛ به واسطه وجود این حضرت و هجرت ایشان به این سرزمین، هجرت امام‌زادگان به این سرزمین آغاز و ایران‌زمین از نعمات بزرگی چون حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) بهره‌مند شد. دهه اول ماه ذیقعده، که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز و با ولادت حضرت امام رضا (ع) پایان می‌یابد، فرصتی طلایی برای مردم ولایتمدار ایران اسلامی است که از آن با عنوان دهه کرامت یاد می‌کنند. در این دهه دستگاه‌های فرهنگی کشور، همگام با مردم، به اجرا و برگزاری برنامه‌هایی با هدف تعظیم مقام والای این حضرت و نیز ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) همت می‌گمارند؛ در این راستا با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی بیش از 360 سازمان دولتی و غیردولتی، جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) پایه گذاری شد؛ گستردگی این جشنواره علاوه بر داخل کشور به خارج از مرزهای ایران اسلامی نیز بسط یافت؛ و امروز در آستانه چهاردهمین دوره جشنواره امام رضا (ع) علاوه بر اعلام آمادگی 31 استان کشور برای اجرای برنامه‌هایی متناسب با این ایام، جشن‌های دهه کرامت در بیش از 77 کشور تحت پوشش برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار می‌شود.
 جعفری در اشاره به ویژگی‌های برجسته چهاردهمین دوره جشنواره امام رضا (ع) از نکاتی همچون توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی، توجه به گروه سنی کودک و نوجوان، راه‌اندازی بخش مردمی جشنواره به تولیت شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت و توسعه بخش بین‌الملل یاد کرد.
تشکیل جلسات برنامه ریزی جشنواره با حضور مدیران نهاد و صاحب‌نظران حوزه‌های دینی، کتابخوانی و رسانه
 
در ادامه این نشست، محمد اله‌یاری، دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی و معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در خصوص برگزاری این جشنواره توسط نهاد کتابخانه‌ها، گفت: نهاد کتابخانه‌ها امسال به دو اعتبار در جشنواره کتابخوانی رضوی حضور یافت؛ علاوه بر ارادت به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع)، نهاد با داشتن 3200 کتابخانه، که شبکه ارتباطی وسیعی با مردم محسوب می‌شود، گزینه مناسبی برای برگزاری این جشنواره است؛ علاوه بر این، در ارتباط با ترویج کتابخوانی رضوی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم در حوزه کتابخوانی، در این زمینه نیز می‌تواند نقش‌آفرینی کند؛ بنابراین با مذاکرات انجام شده ما بین مدیرعامل محترم بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و دبیرکل محترم نهاد، بنا شد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار‌کننده ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی باشد؛ با این توافق، اتاق فکر برگزاری جشنواره، متشکل از مدیران و صاحب‌نظرانی در حوزه مسائل دینی، کتابخوانی و رسانه در نهاد تشکیل شد؛ طی این جلسات مقرر شد، فعالیت به استان‌ها سپرده شود؛ بنابراین از سوی دبیرکل محترم نهاد، مدیران کل کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها به عنوان دبیران اجرایی جشنواره کتابخوانی رضوی تعیین و جلسات برنامه ریزی  برگزاری این جشنواره در استان‌ها نیز تشکیل شد.
لزوم مشارکت تمامی گروه‌های سنی در مسابقه کتابخوانی رضوی
وی با اشاره به لزوم انتخاب منابع مناسب برای این مسابقه، اظهار داشت: مقرر شد امکان مشارکت تمامی گروه‌های سنی در این مسابقه فراهم شود؛ بر این اساس همکاران اداره کل منابع و اداره کل فرهنگی، به گردآوری فهرستی از آثار منتشر شده با موضوع حضرت امام رضا (ع)، ویژه گروه‌های مختلف سنی، پرداختند؛ از بین منابع موجود، کتاب‌های «دوست مهربان کبوتر‌ها» نوشته مجید ملامحمدی، برای گروه سنی کودک و خردسال، کتاب «اعترافات غلامان» نوشته حمید شاه‌آبادی و کتاب «امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)» انتخاب شد؛ طی مذاکرات انجام شده با ناشرین این آثار، کتاب ها در شمارگان مشخص منتشر، از سوی اداره کل فرهنگی نهاد خریداری و در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور توزیع شد. همچنین، علاوه بر انتخاب منابع بر اساس گروه‌های مختلف سنی، امکان شرکت خانوادگی در جشنواره کتابخوانی رضوی مورد توجه قرار گرفت.
اله‌یاری اضافه کرد: به منظور تسهیل دسترسی به منابع مسابقه، بنابر هماهنگی‌های انجام شده با ناشرین، فایل PDF منابع مسابقه نیز در پایگاه اطلاع رسانی نهاد و استان‌ها و همچنین پایگاه اطلاع رسانی جشنواره امام رضا (ع) قرار گرفت؛ همچنین تهیه متون گزیده‌ای از منابع و نیز قالب گویا و بریل منابع مسابقه و ارسال آن به استان‌ها از دیگر فعالیت‌های انجام شده، بود.
فراهم سازی امکان شرکت الکترونیکی در مسابقه کتابخوانی رضوی
دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی ضمن ابراز خرسندی از روند پیگیری این جشنواره در استان‌ها با همکاری دستگاه‌های استانی، تصریح کرد: برای برگزاری مسابقه کتابخوانی به نحو احسن، انواع مسابقات کتابخوانی آسیب شناسی شد؛ برای طراحی پرسش‌هایی با کلید استاندارد، مذاکراتی با سازمان سنجش و مجموعه آینده سازان انجام شد؛ بنابراین امکان کپی‌برداری از برگه پاسخ‌نامه و شرکت یک فرد به ازای چند نفر از برطرف شد؛ در طراحی سؤالات نیز دقت شد که پرسش‌ها در چند سری و از بخش محتوایی کتاب‌ها گزینش شود. بنابراین شرکت‌کنندگان همزمان با تهیه کتاب، پاسخنامه استاندارد را نیز دریافت می‌کردند؛ همچنین با کمک مجموعه فناوری اطلاعات جشنواره، امکان شرکت الکترونیک در مسابقه نیز فراهم و شرط ثبت نام ارائه کد ملی بود.
برگزاری مسابقه کتابخوانی رضوی ویژه مجاورین حرم حضرت امام رضا (ع)
اله‌یاری اضافه کرد: همچنین مقرر شد  پیش بینی  امکان مشارکت فارسی‌زبانان خارج از کشور در جشنواره کتابخوانی رضوی فراهم شود به همین منظور، مذاکراتی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام و بر اساس آن نسبت به ارسال فراخوان، بروشورها، فایل منابع، پرسشنامه و پاسخنامه به نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور اقدام شد. علاوه بر این،  مقرر شد مسابقه کتابخوانی رضوی، به صورت نمادین ویژه مجاورین حرم حضرت امام رضا (ع) برگزار شود؛ بنابراین با تلاش اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، این مسابقه در تاریخ 24 تیرماه با مشارکت 250 نفر از علاقمندان، در یکی از صحن‌های حرم مطهر رضوی برگزار شد.
31 تیرماه؛ آخرین مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی رضوی در قالب الکترونیک
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد تصریح کرد: مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی به صورت مکتوب به اتمام رسیده و در حال حاضر پاسخنامه‌ها برای تصحیح گردآوری می‌شود؛ با اینحال موعد شرکت در این مسابقه به صورت الکترونیک تا 31 تیر ماه ادامه خواهد داشت؛ بر اساس آخرین آمار، تاکنون 53 هزار نفر در بخش الکترونیک مسابقه کتابخوانی رضوی شرکت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نوعی تلاش در جهت ارائه الگوی مسابقه کتابخوانی استاندارد در حوزه کتاب‌های مذهبی است، بیان کرد: آیین اختتامیه جشنواه کتابخوانی رضوی، 19 مرداد ماه به طور همزمان در تهران و تمامی استان‌ها برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست از فعالیت های شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت و همچنین کارگروه کودک و نوجوان جشنواره رضوی نیز گزارش هایی ارائه شد.
  • ۹۵/۰۴/۲۸
  • محسن خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی