کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰

 

 

مراسم معارفه مهدی ثامنی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با حضور جمعی از مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی دوشنبه ۲ دی ماه با حضور بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی؛ اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد؛ حسام قربانعلی، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد؛ حجت الاسلام والمسلمین دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی؛ سید احمد سجادی، مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری؛ مجید رستگاری گوهر، سرپرست سابق کتابخانه‌های عمومی استان؛ حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی؛ حمید وحیدزاده، مسئول دفتر نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی، کتابداران و کارکنان ستادی استان مرکزی برگزار شد.

 

 

 

گزارش تصویری این مراسم را اینجا مشاهده کنید.
 

اسماعیل شفاعی در این مراسم گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  با بیش از ۳۵۰۰ باب کتابخانه با پراکندگی جغرافیایی گسترده، یک نهاد تحول آفرین در حوزه کتاب و کتابخوانی محسوب می شود.

معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر تغییر رویکرد کتابخانه ها اشاره و بیان کرد: خوشبختانه اتفاق راهبردی در کتابخانه‌های عمومی در حال شکل گرفتن است و آن توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان است. نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در گرو توجه به امر مطالعه از سنین کودکی است و این مهم باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

شفاعی گفت: از آنجا که توجه به مطالعه و خواندن کتاب از دوران کودکی شکل می‌گیرد، در حال حاضر با برگزاری دوره‌های آموزشی فراگیر در حوزه کودک و نوجوان و حضور  کتابداران بخش  کودک در کتابخانه‌های عمومی، سعی شده ارتباط نوین و مستمر در حوزه کودک و نوجوان برقرار شود.

معاون اداری و مالی نهاد گفت: کتابخانه‌های عمومی به یک باشگاه فرهنگی چندمنظوره تبدیل شده اند و برنامه‌های متنوع فرهنگی در مناسبت‌های مختلف در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک نهاد عمومی و متعلق به اقشار مختلف است، ادامه داد: نهاد از دو رکن اصلی هیات امنا و انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی تشکیل شده و هر چقدر انجمن هر استان پویاتر و فعال تر باشد، کتابخانه‌های عمومی آن استان وضعیت مطلوب و رو به رشدی خواهند داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این آیین گفت: کتاب کالایی فرهنگی است که برای انبار شدن چاپ نمی‌شود بلکه از مهم ترین راه‌های انتقال دانایی به شمار می‌رود.

بهروز اکرمی افزود: باید تصمیماتی در کشور اتخاذ شود تا تقاضای کتاب در جامعه افزایش یابد. شیوه‌ها و روش‌های گذشته برای کتاب‌خوانی موثر نیست و باید شیوه‌های جدید به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: شمار قابل توجهی کتاب نفیس در کشور چاپ می‌شود که تنها هدیه داده شده و در کتابخانه‌ها نگهداری می‌شود. باید به سمتی حرکت کرد که کتابخوانی نیاز روز جامعه شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بر لزوم فعال شدن انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تاکید کرد و گفت: امیدوارم در دوران مدیریتی جدید مصوبات خلاقانه و کاربردی در انجمن‌ها به تصویب برسد و شاهد رشد شاخص‌های کتاب و کتابخوانی در سطح استان باشیم.

مهدی ثامنی، مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: از دوران دانشجویی تا به امروز نسبت به مقوله کتاب بسیار حساس بوده ام . از دبیرکل و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای  انتخاب بنده به عنوان مدیرکل تشکر می‌کنم و تمام تلاش خود را در راستای پیشرفت و ارتقای کتابخانه های عمومی استان مرکزی به کار خواهم گرفت.

وی ادامه داد: انعکاس فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی و اطلاع رسانی در این زمینه می‌تواند در ترغیب آحاد جامعه به مقوله کتابخوانی بسیار موثر واقع شود. اگر امروز مردم جامعه کتابخوان نیستند، این امر نیازمند تلاش و عزم بیشتری از سوی نهادهای ذیربط است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در ادامه این آیین گفت: کتاب معجزه دین اسلام است و این مهم خود بیانگر ارزش کتاب است. امروز در حوزه کتاب و کتابخوانی در جایگاهی که باید قرار نداریم و می‌بایست از نظر شمارگان کتاب و سرانه کتابخوانی پیشرفت کرده و این مهم روز به روز افزایش یابد.

دانشی گفت: یکی از مجموعه‌های ارزشمندی که در عرصه کتاب و کتابخوانی تلاش بسیار خوبی دارد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. فعالیت‌های گسترده این مجموعه به عنوان بزرگ ترین دستگاه فرهنگی کشور از نظر تعدد و تنوع مراکز تحت پوشش، ستودنی است و فعالیت یک ساله بنده در این نهاد ، برایم خاطره انگیز بود و همچنان خدمتگزار کتاب و کتابخوانی خواهم بود.

وی افزود: اگر کتابخانه‌های عمومی وظیفه خود را به خوبی انجام دهند، بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی برطرف خواهد شد و درخشش کتابخانه‌های عمومی در استان، درخشش فرهنگ و دانش و دانایی است.

مجید رستگاری گوهر، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز گفت: در دوران تصدی این مسئولیت، تجارب ارزشمندی کسب کردم .

وی ضمن تشکر از کتابداران استان گفت: از اعتماد مجموعه مدیریتی نهاد نسبت به بنده قدردانی می کنم و امیدوارم توانسته باشم پاسخ اعتماد نهاد را بدهم.

رستگاری به ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی پرداخت و گفت: بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شورای معاونین نهاد از پروژه کتابخانه مرکزی اراک از اتفاقات مهم و نویدبخشی بود که در این مدت انجام شد. امیدوارم با همدلی و تشریک مساعی مسئولان استان و نهاد، هرچه سریع تر این پروژه فرهنگی به بهره برداری برسد.

در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس و هدایایی از زحمات و تلاش‌های حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی و مجید رستگاری گوهر، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تقدیر و حکم انتصاب مهدی ثامنی به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به او اعطا شد.

  • ۹۸/۱۰/۰۳
  • محسن خسروی

معارفه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی