کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

مجموعه ی حاضر با تأکید بر جنبه‌های علمی و کاربردی فن کتابداری، به عنوان دستنامه‌ای برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تهیّه شده است

 

 علم کتابداری، ساختار کتابخانه‌ها را به عنوان یکی از اشکال ارتباط جمعی در نظر می‌گیرد و با هدف انتشار دانش، درباره قوانین، خواص و ماهیّت این ارتباط به مطالعه می‌پردازد. بنابراین اداره کتابخانه‌ها، تحت تأثیر شرایط تاریخی، اجتماعی، ظهور فنّاوری‌ها، و روش‌های نوین تغییر می‌کند.

 

وقتی کتابخانه‌ها را همچون مجموعه‌ای فرض کنیم که با دقّت و حسّاسیّت طرّاحی و خلق می‌شود تا رسالت و نقش فرهنگی، علمی و اجتماعی خود را مبنی بر ارتقای مطالعه مفید و اعتلای سطح فرهنگ عمومی بر حسب زمان و شرایط اجتماعی عهده دار شود، درمی‌یابیم فقط با تلفیق دانش مدیریّت و علم کتابداری، مدیریّت و اداره مطلوب کابخانه‌ها میسّر است.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان نهادی فرهنگی، با هویت ایرانی – اسلامی ، نافذ و اثر گذار بر جامعه، طبق سند چشم انداز خود در افق ایران 1404 در تلاش است تا آگاهی‌های عمومی را از طریق دسترسی سریع، آسان و عادلانه ی یکایک ایرانیان به منابع اطّلاعاتی مورد نیاز، با توجّه به اقتضائات سنی، فرهنگی، جغرافیایی و جسمی ارتقا دهد. تحقّق اهداف یاد شده و اداره مطلوب امور کتابخانه‌ها نیاز به سازمانی نظام یافته دارد.

 به منظور یکسان سازی و هماهنگ‌سازی ارائه خدمات در کتابخانه‌های عمومی و ارائه الگوهای جدید برای رویارویی با شرایط متحوّل سازمان کتابخانه‌ها، بازنگری دستورالعمل‌های قبلی و تدوین دستورالعمل‌های جدید اداره کتابخانه‌های عمومی ضروری است.

از این رو، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجّه به وظایف و مأموریت های اصیل خود، مجموعه ی حاضر را با تأکید بر جنبه های علمی و کاربردی فن کتابداری، با عنوان «مجموعه دستورالعمل‌های نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی » به عنوان دستنامه ای برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور تهیّه کرده است.

مجموعه دستورالعمل‌های نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی

  • ۹۴/۰۸/۱۰
  • محسن خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی