کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰


دومین نشست «کتاب‌خوان» مدرسه‌ای شهرستان اراک با همکاری آموزشگاه دخترانه فرزانگان و کتابخانه‌های عمومی آیت‌الله اراکی و امام حسین (ع) برگزار و طی آن استعدادهای درخشان اراک به معرفی کتاب پرداختند.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، نشست «کتا‌ب‌خوان» ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه با هدف ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی، به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده، نهادینه‌سازی مطالعه در بین دانش‌آموزان و معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی در آموزشگاه تیزهوشان فرزانگان اراک برگزار شد.

به همت پریسا سیاه‌تیری و اعظم نظام‌آبادی کتابداران شهرستان اراک؛ در این نشست کتابدار، مربی و دانش‌آموزان مدرسه دخترانه فرزانگان به شرح زیر به معرفی کتاب‌ پرداختند:

کتاب «ماتیلدا» نوشته رولد دال ارائه شده توسط سپیده جانباز از کتاب‌های معرفی شده در این نشست بود.

ماتیلدا عنوان داستانی است از رولد دال که در آن کتاب‌خوانی ماتیلدا او را به فردی شگفت‌انگیز و جالب توجه تبدیل می‌کند.


این داستان برای گروه‌های سنی «ج» و «د» نوشته شده است.

در این داستان از خواندن به عنوان عملی رها بخش یاد شده است که ماتیلدا به واسطه آن از آسیب و گزند خانواده‌اش که بسیار با او نامهربان هستند، آسوده می‌شود.

کتاب «منازل الآخره» نوشته شیخ عباس قمی ارائه شده توسط مریم دستجانی نیز در این نشست با حاضرین معرفی شد.

این کتاب پیرامون منزل‌های عالم آخرت و موقف‌های پس از مرگ صحبت می‌کند و این که همه ما به واسطه گناهانی که خواسته یا ناخواسته انجام داده‌ایم، کوله‌بار خود را سنگین کرده‌ایم و اگر خدای نکرده با این وضعیت از دنیا برویم، فقط خدا می‌داند چه بلایی بر سر خود آورده‌ایم.

در این کتاب مؤلف به ما می‌آموزد که چه سرانجامی در انتظار ماست و برای این که به سهولت از این منازل عبور کنیم و به عتاب‌های آن گرفتار نشویم، چه کارهایی را باید در این دنیا انجام دهیم.

کتاب «سینوهه پزشک مخصوص فرعون» به نویسندگی ذبیح‌الله منصوری نیز در این نشست توسط سکینه داودآبادی معرفی شد.

کتاب سینوهه مربوط می‌شود به نزدیک 1300 سال قبل از میلاد مسیح. سینوهه پزشکی بود که به بیشتر دنیا سفر کرد و به دلیل عقاید روشنفکرانه‌ای که داشت اغلب تحقیر می‌شد.

 وی پس از تحمل سختی‌های زیاد پزشک مخصوص فرعون می‌شود، در نهایت خودش مجبور می‌شود که فرعون را بکشد و در اواخر زندگی فرعون جدید که با کمک خود سینوهه به حکومت رسیده، به خاطر ایده‌های روشنفکرانه‌اش، وی را به کشوری دیگر تبعید می‌کند.

مریم صالحی در این نشست به معرفی کتاب «قرآن کریم» معجزه پیامبر اسلام (ص) پرداخت.

قرآن کتاب مقدس دین اسلام است و در باور مسلمانان سخنان خداست که به صورت وحی از سوی او توسط جبرئیل بر پیامبر اسلام، محمد بن عبدالله (ص)، نازل شده است.

مسلمانان، قرآن را بزرگ‌ترین معجزه محمد (ص) و روشن‌ترین دلیل بر پیامبری او می‌دانند، قرآن اصلی‌ترین منبع وحی در اسلام به شمار می‌آید و به زبان عربی است.

کلمه قرآن در لغت به معنی «قرائت کردن» و «خواندن» است و مسلمانان معمولاً به آن با عناوینی مانند «قرآن کریم» و «قرآن مجید» اشاره می‌کنند، قرآن به 30 جزء تقسیم شده و 114 سوره دارد.

کتاب «آخرین امام» نوشته حمید قلندری هم توسط اعظم نظام‌آبادی در معرض معرفی حاضرین قرار گرفت.

آسیب‌هایی که در زمینه مهدویت وجود دارد بسیار توجه به این مسئله را ضروری‌تر می‌کند و به همین دلیل نقد کتب مهدوی از حساسیت و ضرورت بیش‌تری برخوردار است.

کتاب آخرین امام شرح جامعی است از زندگانی پربار آن وجود پرفیض و همچنین تحقیقی است پیرامون علل و علائم ظهورش که به کوشش و اهتمام یکی از فضلای متعهد و خوش ذوق حوزه علمیه قم حمید قلندری به زیور طبع آراسته شده است.

این کتاب به ولادت، زندگی و ظهور حضرت مهدی (عج) به همراه چهل حدیث گهربار از معصومین علیه‌السلام و کتاب‌شناسی تفصیلی ایشان می‌پردازد.

کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده ارائه شده توسط مرضیه دریکوندی هم در نشست کتاب‌خوان امروز اراک به حاضرین معرفی شد.

این کتاب خاطرات زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر به قلم بهناز ضرابی‌زاده است.

دختر شینا روایت زندگی یکی از آن هزاران زن صبوری است که حالا نسلشان در حال انقراض است.

 باید روایت زندگی دختر شینا را برای دختران امروز گفت تا ریشه درخت کهنسال و مهربان مادری خشکیده نشود.

دختر شینا روایت پایان خوش زنی است که چون خیالش از عهد و پیمان مردم با ولی فقیه و ادامه حیات انقلاب راحت شد، فردای نهم دی سرش را گذاشت بر بستر و هفت روز بعد پر کشید.

کتاب «سنگفرش هر خیابان از طلاست» نوشته چونگ کیم‌وو ارائه شده توسط هستی خلیلی نیز از دیگر کتاب‌هایی بود که در این نشست معرفی شد.

این کتاب را کیم یکی از بهترین کارآفرین‌های بین‌المللی گروه دوو نوشته است.

کتاب مجموعه‌ای از مقالات کوتاه او خطاب به جوانان کره‌ای است و یک پیام جهانی را در بر دارد؛ این که کار، هیجان‌انگیزتر از تفریح است.

وی در کتاب ضمن بیان تاریخچه‌ای از وقایع زندگی خویش راه‌های جدیدی را برای اتخاذ تصمیم‌های بزرگ، به دست آوردن وام‌های کلان، پایان دادن به جلسات کاری طولانی، استخدام دستیاران بزرگ و بسیاری کارهای دیگر نشان می‌دهد.

فاطمه عزیزی‌نژاد هم در این نشست به معرفی کتاب «لبخند مسیح» نوشته سارا عرفانی پرداخت.

کنجکاوی آدم‌ها در باورها و اعتقادات همدیگر از روزگاران قدیم یکی از دل‌مشغولی‌هایی بوده که بشر همواره به آن عشق ورزیده و در راه رسیدن به این مقصود از هیچ گونه تلاشی دریغ نکرده است.

رمان «لبخند مسیح» در چنین مسیری گام بر می‌دارد، شخصیت اصلی رمان دختری جوان به نام «نگار» است که در جامعه امروزی ایران اسلامی زندگی می‌کند، او به کمک ابزاری به نام «ایمیل» به مرزهای ناآشنای جغرافیایی قدم می‌گذارد.

گفتنی است در پایان این نشست نیز با اهدای لوح یادبود توسط امین کمالوندی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی از دانش‌آموزان ارائه‌دهنده تقدیر به عمل آمد.

  • ۹۴/۱۰/۲۳
  • محسن خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی