کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰



مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: پیش بینی اولیه اعتبار لازم برای احداث کتابخانه مرکزی استان ۲۳میلیاردتومان بود که با گذشت دوسال، تاکنون فقط هفت میلیاردتومان آن تامین شده است.

 

 

امین کمالوندی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اعتبار اولیه کتابخانه مرکزی اراک ۲۳میلیارد تومان پیش بینی شده بود که تاکنون تنها حدود هفت میلیارد تومان آن تامین شده و برای ادامه و تکمیل این طرح، در انتظار تامین اعتبار هستیم.

وی افزود: کتابخانه مرکزی استان در اراک، با ۱۸هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در نوع خودش در کشور کم نظیر است که در سال ۹۳ کلنگ زنی و مقرر شد ظرف مدت سه سال به بهره برداری برسد، اما با سپری شدن دو سال از مدت مذکور، تاکنون ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی و ۲۰درصد تخصیص اعتبار داشته است.



مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی بیان کرد: امیدواریم باتوجه به نوع نگاه مسئولان استان به موضوع فرهنگ و افزایش توجه به این حوزه، هر چه سریع تر اعتبار مورد نیاز این پروژه فرهنگی بزرگ تامین شده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

ضرورت افزایش چهار برابری فضای کتابخانه ای استان

کمالوندی با بیان اینکه هم اکنون ۱۸۰ کتابدار در ۷۳ باب کتابخانه شهری و روستایی در استان مرکزی فعالیت دارند، گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر دو متر و پنج سانتی متر فضای کتابخانه ای در استان وجود دارد که تا رسیدن به استاندارد افق ۱۴۰۴ شش متر فاصله داریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: باید تا سال ۱۴۰۴، به ازای هر ۱۰۰ نفر، هشت متر فضای کتابخانه در استان مرکزی داشته باشیم که با وجود پیشینه فرهنگی استان این چشم انداز دور از دسترس نیست.

کمالوندی ادامه داد: در ده شهرستان استان مرکزی برای احداث کتابخانه زمین استاندارد در اختیار داریم که در صورت تامین اعتبار، مساعدت خیرین، اختصاص اعتبارات دولتی و همکاری شهرداری ها، شرایط برای ساخت این کتابخانه ها مهیا می شود.

برگزاری جلسات نقد کتاب با هدف رشد فکری نویسندگان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در مورد نقش جلسات و نشست های نقد و بررسی کتاب در رشد فکری نویسندگان و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: اینگونه برنامه ها و جلسات تاثیر مهمی در رشد کتابخوانی دارد و نهاد کتابخانه های استان مرکزی طی دو سال گذشته برپایی نشست های نقد و بررسی کتاب با اهداف رشد فکری نویسندگان و استفاده از نقطه نظر منتقدین و پژوهشگران را در دستور کار قرار داده است.

وی بیان داشت: منتقدین افرادی ریزبین هستند و معمولا نکاتی را می بینند که ممکن است از دید نویسنده و حتی ویراستار پنهان مانده باشد بنابراین اینگونه برنامه ها به غنای محتوای کتاب ها کمک شایانی می کند.

کمالوندی با اشاره به اینکه طی سال جاری بیش از ۲۰ کتاب از نویسندگان مورد نقد و بررسی قرار گرفته، افزود: با توجه به اینکه برنامه های نقد و بررسی کتاب را به تازگی شروع کرده ایم آمار خوبی است و برگزاری برنامه های نقد و بررسی کتاب موجبات تشویق نویسندگان به ویژه نویسندگان جوان را فراهم می کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی با بیان اینکه هرچه کتاب تولید شده و کتابخوانی افزایش یابد فرهنگ کشور رشد خواهد کرد، خاطرنشان ساخت: از تریبون خبرگزاری مهر، از نویسندگان دعوت می کنیم آثار خود را به نقد و بررسی بگذارند و آمادگی داریم که جلسات نقد و بررسی آثار چاپ شده را برگزار کنیم.

  • ۹۵/۱۰/۰۲
  • محسن خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی