کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰


مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از نقش مؤثر کتابداران در جشنواره کتابخوانی رضوی تقدیر کرد


سیدجواد جعفری دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) در مشهد مقدس گفت: روایت عاشقی‌های مردمان این سرزمین به ساحت خورشید هشتم حیرت‌اور است.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شمس توس، سیدجواد جعفری در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در مشهد ضمن تبریک و تهنیت ایام دهه کرامت اظهار کرد: در ایامی قرار داریم که فضای ایران اسلامی معطر به رایحه ایام ولادت حضرت امام رضا(علیه السلام) و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام ا... علیها) و بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم امین ولایت حضرت شاهچراغ (علیه السلام) است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به آیه 32 سوره حج که یکی از نشانه‌های اهل تقوا را تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی ذکر کرده است، گفت: برپایی جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه السلام) یکی از مصادیق تام و تمام عمل به این آیه شریفه و شور و نشاط تسکین‌ناپذیر مردم در بزرگداشت دهه کرامت است.

عاشقی‌های مردمان این سرزمین به ساحت خورشید هشتم


وی جشنواره امام رضا(ع) را نمایشگاهی از احساسات پاک مردم دانست و تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه السلام) حقیقتاً نمایشگاهی است از حضور اقشار مختلف مردم و احساسات پاکی را دربر می‌گیرد که هر کدام روایتی حیرت‌آور است، احساساتی که اگر روزی مستند شود کتابی قطور از روایت‌های واقعی و حادث شده را شامل می‌شو‌د؛ روایت پیرمرد مؤمنی که اندک اندوخته‌اش را نذر جشنواره می‌کند و به گفته خودش این تنها کاری است که از عهده‌اش برآمده است. روایت بانوی سالخورده 86 ساله‌ای‌ است که نوه‌هایش او را تشویق می‌کنند تا در رقابت‌های علمی و فرهنگی جشنواره شرکت کند. روایت کودکان و نوجوانانی است که با عشق به امام سخاوت و مهربانی خلاقیت‌هایی را به وجود می‌آورند که صاحب‌نظران، سپردن این کارها را به موزه‌ها توصیه می‌کنند. روایت ورزشکارانی است که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، مسیر جاده ولایت را از شلمچه تا خراسان به یاد ردپای امام طی 17 روز با دو استقامت طی طریق می‌کنند. روایت فرزانگانی است که برای پاسداشت قدمگاه‌ها و تکریم امامزادگان قیام می‌کنند. روایت دانشجویان و دانشگاهیانی است که نهضت رضوی را به پا می‌کنند. روایت کتابدارانی است که 238 هزار نفر را برای رقابت کتابخوانی رضوی فرا می‌خوانند. روایت ارادتمندان مخلصی است که گفتمان رضوی را در شهر و روستا رونق می‌بخشند و خستگی‌ناپذیری‌شان را در کاروان آفتاب به تبلور می‌رسانند. روایت مؤمنان خداجویی است که برای احیاء امر امام در گستره وسیعی از جهان همت به خرج می‌دهند. روایت 565 هزار نفر از ارباب هنر، اصحاب فرهنگ و اهالی قلم است که آفرینش‌های بدیع از خامه و قلم و زبانشان در عرصه فرهنگ رضوی روییده است.

جعفری تأکید کرد: رمزگشایی از اینکه چرا هر قشری خودش را در آیینه فرهنگ رضوی جستجو می‌کند ناشی از آن است که امام رضا(علیه السلام) عالم آل محمد(ص) است و فرهنگ رضوی می‌تواند گره‌های کور را باز و مشکلات لاینحل جامعه را حل کند.

وی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در جایی می‌فرمایند: «آرمان اصلی ملت ایران رسیدن به جامعه‌ای رشید، موحد، پرنشاط، پرامید، عدالت‌طلب، دارای اعتماد به نفس، پرکار، پیشرو، پیشرفته، دارای توکل و برخوردار از روح ایثار و گذشت است و "فرهنگ" مهم‌ترین عامل دست‌یابی به این هدف والاست».

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بر اهمیت تشکیل اتاق فکر از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد و گفت: تمرکز رهنمودهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسیدن به چنین هدف مقدسی صدور دستور تشکیل اتاق فکر در کنار هر یک از برنامه‌های موضوعی جشنواره بوده است تا اثربخشی این رویداد بیش از پیش تضمین شود.

وی با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره با عنایت‌های بی‌دریغ حضرت آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی همراه بوده است، افزود: معظم‌له از بدو حضور در این آستان مقدس با طرح ایده توسعه مفهوم خدمت زمینه همراهی‌های بی‌شماری را فراهم کرده‌اند که انگیزه‌های خدمتگزاران این عرصه را دوچندان کرده است. محبت‌های مستمر آیت‌الله سعیدی و آیت‌الله دستغیب تولیت‌ آستان‌های مقدس حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ موجب تقویت روزافزون این عرصه بوده است. رهنمودهای آیات عظام و علمای اعلام، ائمه‌جمعه به ویژه آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس و مساعدت‌های دولت، مجلس و به‌ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس علی‌الخصوص حجت‌الاسلام و المسلمین پژمان‌فر و استانداران در جای جای ایران اسلامی و محبت‌های رشیدیان استاندار خراسان رضوی تأثیرگذاری زیادی در برنامه‌ها داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اهتمام دلسوزانه جنای آقای کاراندیش مروستی معاون وزیر و ریاست هیأت مدیره بنیاد بین‌المللی امام رضا(علیه السلام) برای آسیب‌شناسی برنامه‌های موضوعی جشنواره با واکاوی اساسی و همراهی عاشقانه هم پیمانان جشنواره متشکل از 360 ساختار حقوقی اعم از دولتی، غیردولتی و مردمی و هزاران نفر از اشخاص حقیقی دست‌اندرکار برگزاری و اجرای این جشنواره در عرصه ملی و بین‌المللی و حمایت‌های همه جانبه رؤسای شوراها و کارگروه‌های جشنواره خصوصاً دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری، دکتر سیدعباس صالحی معاون فرهنگی، دکتر حجت‌الله ایوبی معاون سینمایی، دکتر حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و دکتر حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دکتر سیدضیاء هاشمی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی مشاور وزیر، دکتر سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملکی مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، ناصر امینی مدیرکل حراست و دکتر محمدمهدی احمدی مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه ارتقاء کمی و کیفی برنامه‌های جشنواره را در پی داشته است.

جعفری با بیان اینکه خادمان فرهنگ رضوی این دوره از جشنواره اعم از گستره ملی و بین‌المللی، خادمان‌ فرهنگ‌ رضوی ادوار گذشته از قاره‌های اروپا، آفریقا و آمریکا که در این مجلس حضور دارند به سهم خود به پویایی جشنواره رونق مضاعف بخشیدند، گفت: توجه خاص همراه با عطوفت آیت‌الله اختری و آیت‌الله اعرافی در بخش بین‌الملل این جشنواره، کمک زیادی به همواری این مسیر شد.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) تأکید کرد: ایجاد فضای با نشاط معنوی آمیخته از آموزه‌های فرهنگ رضوی از سوی رسانه‌های گروهی اعم از مطبوعات و خبرگزاری‌ها و به‌ویژه رسانه ملی در این دوره از جشنواره بسیار زبان‌زد بود.

وی گفت: همفکری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در کارگروه‌های مناطق 8 گانه همراه با تغییرات 38/2 درصدی برنامه‌ها و همچنین راه‌اندازی اتاق‌های فکر در‌کنار هریک از برنامه‌های 84 گانه این دوره از جشنواره و برگزاری تحقق بخش تأکیدات وزیر‌ فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی در اثربخشی برنامه‌ها شد.

ای امام رئوف؛ پیمانه‌هایمان را از لطف خود سرشار کن

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: اینک عرضه می‌داریم ای امام رئوف، عاشقان و دلدادگان شما با تلاش جانانه و عاشقانه یک سال تمام تلاش کردند تا چهاردهمین دوره جشنواره به نیت 14 معصوم علیهم السلام به بار بنشیند و عطر فرهنگ رضوی جاری باشد. زبان حال ما در پایان این دوره از جشنواره زبان حال برادران حضرت یوسف است آنگاه که بر طبق آیه 88 سوره یوسف به حضرت یوسف عرضه داشتند «یا ایها العزیز سرمایه‌ای ناچیز آوردیم پس پیمانه ما را کامل کن». ما نیز عرضه می‌داریم یا امام رئوف سرمایه ارادتمندان شما تلاش برای احیاء امر شما بوده است؛ پس پیمانه‌هایمان را از لطف خود سرشار کن، توفیق انجام وظیفه بیش از پیش را از خداوند متعال برای خادمان فرهنگ رضوی طلب نما و همانگونه که وعده فرموده‌ای در روز واپسین از همه آنانی که برای این رویداد معنوی در عرصه ملی و بین‌المللی کوشیده‌اند و حمایت کرده‌اند دستگیری بفرما.

  • ۹۵/۰۵/۲۶
  • محسن خسروی

جشنواره رضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی