کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰



سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در نشست خبری جشنواره رضوی ضمن تشریح جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: اول تیرماه آخرین مهلت شرکت در این جشنواره است.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، نشست خبری جشنواره کتابخوانی رضوی استان مرکزی، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت با حضور علی اکبر احمدی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار شد. 
احمدی در این نشست گفت: نباید از اثرگذاری خاص کتاب و کتابخوانی بر شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی غافل شد، در سال‌های اخیر اداره‌کل کتابخانه‌های استان قدم‌های بسیار خوبی در راستای تعالی فرهنگ مطالعه برداشته است.


وی تصریح کرد: اشاعه فرهنگ مطالعه در جامعه تنها به یک مجموعه و دستگاه خاص منحصر نمی‌شود همه باید احساس مسئولیت کنند ارتقای سرانه مطالعه در جامعه به نفع تمام دستگاه‌هاست، اگر هر یک از دستگاه‌های اجرایی، آموزشی و ... از نظر مطالعاتی سطح خود را افزایش دهند قطعاً در روند کارایی کارکنان تأثیر بسزایی خواهد داشت. 
سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در ادامه از فعالیت ۷۳ باب کتابخانه عمومی نهادی و ۸ باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان خبر داد و گفت: در حال راه اندازی ۲باب کتابخانه عمومی مشارکتی جدید هستیم. کتابخانه‌های عمومی دارای مشکلات خاص خودشان هستند، تقاضا داریم مسئولان برای رفع مشکلات دست همکاران ما را در زمینه‌های مختلف عمرانی بگیرند. 
این مقام مسئول افزود: اهم اهداف گسترش کتابخانه‌ها، انسان سازی است. مطالعه، تحقق، پژوهش و کتابخوانی باید منتج به انسان سازی شود. برگزاری جشنواره رضوی برای دومین سال متولی به نهاد کتابخانه‌ها واگذار شده است، امسال هفتمین جشنواره رضوی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی در دو سطح استانی و کشوری برگزار می‌شود. 
سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اهم اهداف جشنواره رضوی را ترویح فرهنگ رضوی و گسترش مطالعه کتب مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین(ع) به ویژه امام رضا(ع)، اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان کتاب فرهنگی مرتبط با فرهنگ رضوی و کمک به تولید و انتشار گسترده این آثار عنوان کرد. 
احمدی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نظر دارد به مناسبت ایام دهه کرامت هفتمین جشنواره نهضت کتابخوانی رضوی را برگزار کند، این جشنواره در قالب عناوینی چون«۱۰ قصه از امام رضا(ع)» ویژه کودکان ۴ تا ۱۱ سال، «ماه غریب من» ویژه نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال، «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی»، امام رضا(ع) و زندگی»، «بانوی ملکوت» و «چلچراغ» برگزار می‌شود. 
وی در توضیح دو عنوان «بانوی ملکوت» و «چلچراغ» گفت: این دو کتاب به ترتیب ویژه فاطمه معصومه(س) و حضرت احمدابن موسی(ع) در نظر گرفته شده است، در سال جاری نیز جشنواره به دو شیوه مکتوب و اینترنتی و در دو قالب فردی و خانوادگی برگزار می‌شود. 
احمدی تصریح کرد: علاقمندان برای دریافت کتاب مسابقه می‌توانند به صورت امانی به کتابخانه‌های عمومی سراسر استان یا آدرس www.iranpl.ir به صورت فایل pdf مراجعه کنند.
وی در خصوص نحوه شرکت کودکان در جشنواره نیز گفت: کودکان می‌توانند جذاب‌ترین بخش از نظر خودشان را تصویرسازی کند، ضبط و ارسال یک فایل ویدئویی به منظور معرفی کتاب، بخش‌هایی از کتاب که برایشان جذاب بوده را بخوانند و یا یک قصه از کتاب را بازگو کند، کودکان می‌توانند در هر دو بخش نقاشی و پویش مجازی(ضبط و ارسال فیلم) همزمان شرکت کنند، کودکان جهت ضبط فایل ویدئویی مربوط به معرفی کتاب می‌توانند با استفاده از گوشی‌های همراه والدین در چند دقیقه به توضیح اجمالی کتاب، بازگویی قصه‌ای از کتاب، خواندن بخشی از کتاب و .. اقدام کنند و آن را به شناسه@recive_ketabclip با هشتک #کتابخوانی–رضوی ارسال کنند. 
احمدی تصریح کرد: مهلت شرکت در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از ۲۰ فروردین تا اول تیرماه سال جاری است، از ۱۰ تیر ماه به مدت ۱۰ روز آثار توسط تیم مجرب داوری کشوری انجام خواهد شد، زمان برگزاری آیین اختتامیه نیز دهه کرامت است که زمان دقیق متعاقباً اعلام می‌شود و نفرات برگزیده مرحله استانی به مراسم جشنواره کشوری دعوت می‌شوند. 
وی ادامه داد: علاقمندان در جشنواره کتابخوانی رضوی می‌توانند به صورت فردی و خانوادگی شرکت کنند، جوایز ۱۰۰ هزار تومانی برای ۳۱۳ نفر در بخش انفرادی و ۸ جایزه ویژه برای ۸ خانواده ۲ نفره، ۳نفره، ۴ نفره و خانواده ۵ نفر به بالا از جمله خانواده اول و دوم ۵۰۰ هزار تومان، خانواده اول ۳نفره ۷۵۰ هزار تومان و خانواده دوم ۵۰۰ هزار تومان، خانواده اول ۴نفره یک میلیون تومان و نفرد دوم ۷۵۰ هزار تومان، خانواده اول ۵ نفره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نفر دوم یک میلیون تومان می‌باشد. 
این مقام مسئول اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت مدارس، کانون‌های فرهنگی مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شبکه‌های اجتماعی، صدا و سیما، نصب بیلبورد و پوستر جشنواره کتابخوانی رضوی را اطلاع رسانی کرده‌ایم. 
احمدی در بخش دیگر از سخنان خود ضمن تقدیر از بخش فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان برگزاری نشست کتابخوان در دو حوزه نشست‌های کتابخوان و نشست‌های کتابخانه‌ای را از جمله فعالیت‌های خوب این حوزه عنوان کرد و افزود: نشست‌های کتابخانه‌ای در کتابخانه‌ها انجام می‌شود که ۵۴۸ نشست با مشارکت ۴۳۸۴ نفر از جمله این اقدامات است. 
وی تصریح کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت مطالعات اخلاق، مطالعات کتابداری، هنر به ترتیب در شهرستان‌های اراک، خمین و ساوه با مشارکت ۱۵ نفر، ۱۴۲ نشست تخصصی در مدارس با مشارکت ۱۱۳۶ نفر، ۳۴ نشست در زندان، حوزه‌های علمیه و دانشگاه و .. با مشارکت ۳۰۶ نفر از جمله برنامه‌های فرهنگی موفق سال ۹۵ است. 
احمدی یکی از موفق‌ترین نشست‌های تخصصی را نشست‌های مدرسه‌ای بیان کرد و با اشاره به برگزاری ۷۲۷ نشست با مشارکت ۵۸۴۱ نفر، برگزاری ۱۸ مسابقه مکتوب با مشارکت ۸۴ نفر، ۶ نویسندگی با مشارکت ۱۹۵ نفر، ۱۲۵ نقاشی با مشارکت ۳۴۶۴ شرکت کننده، ۲۱ سایر با مشارکت ۱۹۹۴ نفر از دیگر برنامه‌های اجرایی سال گذشته است. 
وی از برگزاری ۱۹ جلاسه نقد و رونمایی با مشارکت ۱۱۲۴ نفر خبر داد و افزود: در زمینه گروهای مطالعاتی ۲۹ گروه با مشارکت ۴۷۳ نفر، ۱۶۸ کتاب خوانده شده به صورت جمع خوانی با مشارکت ۲۱۵۱ نفر از دیگر برنامه‌های اجرایی سال ۹۵ است. ۴۲ جلسه قصه گویی با مشارکت ۱۳۱۳ نفر و  ۲۸۸ نمایشگاه کتاب از منابع موجود کتابخانه‌ها جهت معرفی با ۲۳۱۴ عنوان کتاب از دیگر اقدامات بخش فرهنگی است.

  • ۹۶/۰۲/۱۶
  • محسن خسروی

جشنواره رضوی

نظرات (۱)

  • تبادل لینک سه طرفه
  • سلام وبلاگ واقعا خوبی دارید حتما دوباره بهتون سر میزنم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی