کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

کتابخانه عمومی آیت الله اراکی - فرهنگسرا

کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. امام خامنه ای

این وبلاگ برای اطلاع رسانی و همکاری در زمینه کتابداری و کتابخانه های عمومی استان مرکزی ایجاد گردیده است.
از بازدید شما متشکریم
اراک شهرک شهید بهشتی فاز یک داخل فرهنگسرای آینه
تلفن 33125389

بایگانی
  • ۱
  • ۰


عقرب های کشتی بمبک؛ نوشته فرهاد حسن زاده؛ انتشارات افق؛ تعداد صفحات؛ 208

 

«عقرب‌های کشتی بمبک» رمانی است ماجرایی و پرکشش. شخصیت‌های اصلی رمان چهار پسر نوجوان هستند که در دنیای باز‌ی‌های کودکانه خود باندی به نام عقرب را درست کرده‌اند و ناخواسته و از سر کنجکاوی درگیر ماجرایی می‌شوند.

داستان این رمان حرکت‌های اعتراضی مردم را در آبادان سال ٥٧ بازگو می‌کند و به چگونگی برخورد نوجوانان با این رویداد بزرگ و همچنین به بیان روابط هم‌سالان و ماجراجویی‌هایشان می پردازد. استفاده هنرمندانه از لهجه مردم آبادان و آشنا کردن نوجوانان ایرانی با فرهنگ و آداب و رسوم این خطة قهرمان‌خیز کشور و بیان برخی از خصوصیات روحی و اخلاقی مردم خونگرم جنوب از ویژگی‌های بارز این کتاب است.



جذابیت‌های این رمان تنها در مضمون کلی، ساختار ماجرایی و فراز و فرودهای داستانی آن خلاصه نمی‌شود، بلکه توفیق در پرورش فضایی زنده از روزگار نوجوانی، خلق شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی و ایجاد مناسبات و روابطی جذاب میان آن‌ها، نثر ساده و صمیمی و مهم‌تر از همه لحنی شوخ و شنگ و طنزی ظریف در جای جای داستان از جمله ویژگی‌های در خور توجه رمان است که مطالعه آن را جذاب‌تر می‌کنند.

 

درباره نویسنده:

 متولد 1341 در آبادان. تولد در جنوب و آشنایی نزدیک با جنگ باعث شده است همانند بسیاری از نویسندگان جنوبی، جغرافیای فرهنگی و اقلیمی آن دیار و همچنین جنگ تحمیلی در بسیاری از آثار فرهاد حسن زاده نمودی پر رنگ داشته باشند. حسن زاده اگر چه به عنوان نویسنده رمان هایی برای نوجوانان شناخته شده است اما در کارنامه اش آثاری برای گروه های سنی مختلف از کودکان تا بزرگسالان می توان مشاهده کرد. او دارنده نشان «ماه طلایی» از جایزه جشنواره بزرگ ادبیات کودک و نوجوان است، همچنین با «ماشو در مه» برنده جایزه کتاب سال بوده است. حسن زاده از اعضای هیات موسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بوده و دو دوره به عنوان عضو هیئت مدیره نیز انتخاب شده است. مسئولیت صفحه طنز دوچرخه (ضمیمه روزنامه همشهری) نیز بر عهده اوست. از جمله معروفترین آثار او می توان به همان لنگه کفش بنفش، حیاط خلوت، کنار دریاچه نیمکت هفتم، بند رختی که برای خودش دل داشت، مار و پله، عقرب های کشتی بمبک و... اشاره کرد.

 

درباره کتاب:

فرهاد حسن زاده اغلب برای نوجوانان نوشته اما آثار او واجد ویژگی هایی هستند که بزرگترها نیز می توانند با آنها رابطه برقرار کنند، این ویژگی بیش از هر چیز ناشی از دو نکته مهم درآثار اوست. او درباره  دوره ای می نویسد که شاید بسیاری از ما خاطراتی فراموش نشدنی از آن داریم؛ خاطراتی که گاه از فصل مشترک هایی با هم برخورد دارند. اما حتی اگر مخاطب بزرگسال در داستان های حسن زاده گوشه هایی از خاطرات خود را نیابد، رنگ و بوی نوستالژیک و خاطره انگیز آنها و لحن ساده و صمیمیشان او را به همذات پنداری می خواند؛ به گونه ای که گویی خود در آنها سهیم بوده. از سوی دیگر این داستان ها در عین قابل فهم بودن برای نوجوانان، برای بزرگترها ساده و سطح پایین به نظر نمی آیند. بنابراین اگر کسی دوست داشته باشد قدم به دوران شیرین کودکی و نوجوانی بگذارد آثار حسن زاده از جمله همین «عقرب های کشتی بمبک» فرصت خوب و لذت بخشی خواهد بود. عقرب های کشتی بمبک رمانی است ماجرایی و پر کشش. نویسنده از مصالحی که در اختیار دارد به خوبی در خلق روایتی پر فراز و نشیب و برخوردار از تعلیق بهره برده است. شخصیت های اصلی رمان چهار پسر نوجوان هستند که در دنیای بازی های کودکانه خود باندی به نام عقرب را درست کرده اند و ناخواسته و از سر کنجکاوی قدم به ماجرایی جذاب می گذارند... رمان از آنجا آغاز می شود که دو زن و یک مرد، با اتوموبیل بزرگی در تاریکی شب وارد قبرستانی در بیرون شهر می شوند و به طرزی مشکوک، چمدانی را در داخل خاک پنهان می کنند. راوی (خلو) که به همراه دوستانش در راه بازگشت به خانه است، با یک شرط بندی کودکانه به اتوموبیل نزدیک شده و سرانجام از سر کنجکاوی وارد ماجرایی می شود که حول محور چمدان و محتویات آن می گردد و... اما جذابیت های این رمان تنها در مضمون کلی، ساختار ماجرایی و فراز و فرودهای داستانی آن خلاصه نمی شود بلکه توفیق در پرورش فضایی زنده از روزگار نوجوانی، خلق شخصیت هایی دوست داشتنی و همدلی برانگیز و ایجاد مناسبات و روابطی جذاب میان آنها، نثری ساده و صمیمی و مهم تر از همه لحنی شوخ و شنگ و طنزی ظریف در جای جای داستان (از دیالوگ ها گرفته تا چگونگی موقعیت ها، اتفاق ها و واکنش شخصیت ها در آنها) و... از جمله ویژگی های در خور توجه رمان در این زمینه اند و دست در دست هم کتابی خوشخوان را پیش روی خواننده نوجوان و حتی بزرگسال گذاشته اند تا لحظات مفرحی را با خواندن آن پشت سر بگذارد


  • ۹۵/۰۷/۱۰
  • محسن خسروی

معرفی کتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی